Hvilken lovgivning gælder for almene boligforeninger?

Almene boligorganisationer er underlagt en lang række lovkrav, som er beskrevet i Lov om almene boliger (Almenboligloven) og i Lov om leje af almene boliger (Almenlejeloven).

Almenboligloven beskriver, hvordan boligorganisationer må og skal drive virksomhed:

Lov om almene boliger (Almenboligloven)

Almenlejeloven omfatter en række regler for forholdet mellem udlejer (boligorganisationen) og lejer:

Lov om leje af almene boliger (Almenlejeloven)

Læs mere om din ret og pligt som beboer

Hvad gør jeg, hvis jeg vil opsige min bolig?

Du skal opsige din bolig skriftligt til Boligforeningen AAB, hvis du vil flytte ud af den – også hvis du flytter til en anden bolig i AAB.

Når du skal opsige din bolig, har du tre måneders opsigelse til den 1. eller 15. i en måned. Opsigelsesvarslet er gældende fra den dato, opsigelsen er modtaget hos os, dvs. poststemplet i AAB’s administration.

Du skal selv stå for fremvisningen af din bolig – det er lovpligtigt. Samtidig med at AAB sender dig en bekræftelse på, at vi har modtaget din opsigelse, vil du blive oplyst om et tidspunkt for fremvisningen af din bolig. Fremvisningstidspunktet er cirka 2-4 uger efter, at vi har modtaget din opsigelse.

Du råder over din opsagte bolig frem til den 14. i måneden eller månedens sidste dag op til din fraflytning, afhængigt af din opsigelsesdato. Det skyldes, at AAB skal bruge 14 dage til vurdering og klargørelse af boligen.

Du skal være opmærksom på, at du betaler huslejen, inklusiv el- og varmeforbrug, for din opsagte bolig helt frem til, at din opsigelse træder i kraft.

Når du skal opsige din bolig, skal vi have skriftlig besked om det. Du skal huske, at opsigelsen skal være underskrevet af dig som lejer, og af begge ægtefæller eller samlevende, hvis du bor sammen med en partner.

Hvad er beboerklagenævnet?

Beboerklagenævnet er en hurtig og effektiv hjælp til at få afgjort uoverensstemmelser mellem beboere indbyrdes og mellem beboere og deres boligorganisation. Beboerklagenævnene kan blandt andet træffe afgørelser i sager om husorden, klager over varmeregnskaber eller lejeforhøjelser og istandsættelse af boliger ved fra- og indflytninger.

Ønsker du at rejse en sag i Beboerklagenævnet, skal du henvende dig på rådhuset i den kommune, hvor du bor. Indbringelse af sager for Beboerklagenævnet skal ske skriftligt, og det koster et mindre gebyr.

Jeg er ny i afdelingsbestyrelsen. Hvor kan jeg få gode råd?

Som nyvalgt bestyrelsesmedlem kan du først og fremmest hente information og rådgivning hos de øvrige medlemmer i din afdelingsbestyrelse. Men der er også hjælp at hente hos AAB’s afdelingsrådgivere. Når du er blevet valgt til bestyrelsen, modtager du en mappe med informationsmateriale fra afdelingsrådgiverne. Det er også hos rådgiverne, du kan få gode råd til afdelingsbestyrelsens opgaver og planlægningen af afdelingsmøder.

Læs mere om bestyrelsesarbejdet og afdelingsrådgiverne

Det kan også være en hjælp for dig at deltage på vores kurser for bestyrelsesmedlemmer. Her møder du medlemmer fra andre bestyrelser i AAB’s afdelinger og får mulighed for at udveksle erfaringer med dem. Du kan finde vores kursuskatalog på aab-net – foreningens intranet.

AAB’s intranet – aab-net – bliver et af dine vigtigste arbejdsredskaber som bestyrelsesmedlem. For at komme på aab-net skal du have en kode og et password, som du også får udleveret af administrationen, når du vælges ind i bestyrelsen.

Gå til aab-net

Hvad er min råderet?

Som lejer af en almen bolig, har du ret til at udføre forbedringer i din bolig, og desuden få økonomisk godtgørelse ved eventuel fraflytning. Hensigten er, at give beboere mulighed for at indrette deres bolig efter egne behov og ønsker.

Forbedringerne kan udføres i både køkken, bad, entré og værelser. Der kan ligeledes gennemføres forbedringer uden for selve boligen.

Inden du kan lave ændringer eller forbedringer i din bolig, skal arbejdet godkendes af AAB. Derfor skal du udfylde og indsende en ansøgning.

Mange afdelinger har et lokalt råderetskatalog, der præciserer, hvilke ændringer du som beboer kan foretage i din bolig. Hvis din afdeling ikke har et råderetskatalog, gælder Boligforeningen AAB’s generelle råderetskatalog. Det er en god idé at kende til afdelingens råderetskatalog, inden du går i gang med at udfylde en ansøgning. Tal med din afdelingsbestyrelse for at finde ud af, hvilke regler, der gælder i din afdeling.

Hvornår og hvordan får jeg udleveret nøgler?

Hvornår og hvordan får jeg udleveret nøgler?

Hvis du får en bolig tildelt, modtager du et par dage senere et brev, som indeholder kontrakt og indbetalingskort. Når du har underskrevet kontrakten og indbetalt husleje og indskud, vil du modtage lejekontrakten med AAB’s underskrift samt nærmere information om praktiske forhold i forbindelse med overtagelsen af boligen, herunder om udlevering af nøgler.

Boligen skal være tømt

Når du overtager din nye bolig i AAB, vil den være tømt for inventar og hårde hvidevarer, som ikke medfølger i boligen. Der kan ikke laves overdragelsesaftaler mellem fraflytter og indflytter om at lade inventar eller hvidevarer stå i lejemålet.

Læs mere om tildeling af boliger