Er jeg som beboer dækket af en forsikring?

I alle Boligforeningen AAB’s afdelinger er der tegnet bygningsforsikringer. Derudover er der i en del afdelinger tegnet glas- og kummeforsikring og forsikring for løsøre i fælles- og bestyrelseslokaler.

Har du behov for at vide, hvilke forsikringer der er tegnet i din afdeling, skal du henvende dig til din afdelingsbestyrelse.

Det er altid dit eget ansvar som beboer at tegne en indboforsikring, der dækker din egen bolig.

Hvordan tilmelder jeg min huslejebetaling til betalingsservice?

Du kan tilmelde din huslejeindbetaling til betalingsservice. Du tilmelder betalingen via din bank.

Hvis du tilmelder din huslejebetaling til betalingsservice, vil betalingen ske automatisk indtil den dag, du vælger at stoppe den, og du vil ikke længere modtage indbetalingskort med posten.

Det kan være en god ide at sikre dig, at huslejen fremgår af din betalingsservice-oversigt.

Vær opmærksom på, at hvis du flytter internt i AAB – altså fra én bolig i AAB til en anden – skal du selv sørge for at tilmelde din huslejebetaling til betalingsservice påny for din nye bolig. 

Min huslejesag er blevet sendt til advokat. Hvad skal jeg gøre?

Når en sag om manglende betaling af husleje overgår til AAB’s advokat, har vi ikke længere indsigt i sagens forløb. Hvis din sag sendes til vores advokat, foregår al kommunikation derefter direkte med advokaten.

Vores advokat kan kontaktes på 33 13 33 32 eller via advokatens hjemmeside. Husk at have dit sagsnummer parat, når du ringer til dem. Dit sagsnummer står i det brev, du har modtaget fra advokaten.

Læs mere om husleje

Hvordan bliver min husleje fastsat?

I almene boliger er der ingen, der tjener på huslejen. En almen bolig er med andre ord spekulationsfri, og huslejen er omkostningsbestemt. Regnskabet for en almen boligafdeling skal altså så vidt muligt skal gå i nul år for år. Det betyder, at det er den enkelte boligafdelings regnskab, der afgør, hvad huslejen på det enkelte lejemål skal være.

Kan jeg fremleje min bolig?

Der er to former for fremleje – 1) fremleje af hele din bolig og 2) delvis fremleje af din bolig.

Fremleje af hele boligen

Du kan søge om at fremleje hele din bolig ud i en sammenhængende periode på højst to år.

For at få lov til at fremleje din bolig, skal du kunne dokumentere, at fremlejen er midlertidig, og at den skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse eller lignende.

Den husleje, som du opkræver for fremlejen må ikke være højere, end det beløb du selv betaler for boligen.

Delvis fremleje

Du har ret til at leje op til halvdelen af dine beboelsesrum ud. Det betyder, at du som minimum skal bo i en to-værelses bolig for at have mulighed for delvis fremleje. Bor du eksempelvis i en bolig med fire værelser, kan du højst fremleje to værelser ud. Bor du i en tre-værelses bolig kan du kun leje ét værelse ud.

Antallet af personer i en fremlejet bolig må højest være én person pr. beboelsesrum. Det vil sige, at der for eksempel højst må bo tre personer i et tre-rums lejemål.

Læs mere om fremleje

Hvad går bestyrelsesarbejdet ud på?

Som medlem af afdelingsbestyrelsen får du både politisk og administrativt ansvar. Bestyrelsen tager sig af en bred vifte af opgaver, og arbejdet i bestyrelsen er udfordrende og spændende.

Afdelingsbestyrelsen hjælper beboerne med spørgsmål, der vedrører afdelingen – for eksempel er det bestyrelsen, der varetager sager omkring afdelingens husorden eller vedligeholdelsesreglement.

Som bestyrelsesmedlem er du desuden med til at sørge for, at alle beboere bliver hørt, og at beslutningerne bliver truffet, så afdelingen bliver et godt sted at bo. Du får medansvar for afdelingens drift, vedligeholdelse og økonomi – og for ledelse af ansatte i afdelingen.

Ud over at være et ansvarsfuldt og udfordrende hverv, er det også sjovt at sidde i afdelingsbestyrelsen. Du lærer beboerne i din afdeling at kende, er med til at sætte ting i gang og bliver kontaktled mellem beboere, bestyrelse og administration.

Hvordan kan jeg få indflydelse i min afdeling?

Som beboer i AAB kan du altså til enhver tid gøre din indflydelse gældende. Det kan ske ved henvendelse til afdelingsbestyrelsen eller ved deltagelse i de årlige afdelingsmøder.

Du kan også vælge at gå aktivt ind i bestyrelsesarbejdet i din afdeling ved at stille op til valg på næste afdelingsmøde.

Læs mere om afdelingsmødet

Som medlem af afdelingsbestyrelsen får du både politisk og administrativt ansvar. Bestyrelsen tager sig af en bred vifte af opgaver, og arbejdet i bestyrelsen er udfordrende og spændende.

Overvejer du at stille op til afdelingsbestyrelsen? Læs mere om bestyrelsesarbejdet

Skal jeg istandsætte min bolig ved fraflytning?

Hvis dit lejemål er omfattet af den såkaldte A-ordning, som er det mest udbredte i AAB’s afdelinger, skal der ved fraflytning af boligen gennemføres en normalistandsættelse for din regning. Det omfatter hvidtning, maling og tapetsering af vægge og lofter samt rengøring. Normal-istandsættelsen omfatter ikke maling af træværk, rør, døre eller lignende.

Din boligafdeling overtager løbende udgifterne til normalistandsættelsen med 1 procent pr. måned. Det betyder, at afdelingen har overtaget den fulde udgift til normalistandsættelsen, når du har boet i din bolig i otte år og fire måneder.

Hvis dit lejemål er omfattet af B-ordningen, betaler du i forbindelse med de månedlige lejebetalinger et beløb til en konto for indvendig vedligeholdelse.

Fælles for både A- og B-ordningen er, at det er beboeren, der skal betale, hvis der er tale om misligholdelse af boligen. Misligholdelse kan eksempelvis være ridser i gulve eller karme, manglende rengøring eller døre, skuffer mv. der er ødelagt.

Flytteafregning

Efter din flytning modtager du en flytteafregning fra AAB’s administration. Afregningen viser, hvad du har til gode – f.eks. indskud og forudbetalt husleje – samt hvad du eventuelt skylder boligforeningen. Det drejer sig typisk om betaling for vand og varme, eventuel misligholdelse og din andel af den normale istandsættelse ved fraflytning. Er der tale om et overskydende beløb til din fordel, udbetales beløbet direkte til din bankkonto eller pr. check.