Mit kælderrum er blevet oversvømmet. Hvad gør jeg?

Du skal kontakte afdelingsbestyrelsen og orientere dem om hændelsen. Derudover skal du tage kontakt til dit forsikringsselskab, som vil kunne rådgive dig om, hvad du skal gøre i forhold til dine genstande i kælderrummet. Boligforeningen AAB’s forsikring dækker skader på ejendommen, men ikke beboernes indbo.

Afdelingsbestyrelsen vil på et tidspunkt oplyse, om det er nødvendigt at tømme kældrene for alle genstande, så vær opmærksom på opslag, breve eller andet fra afdelingsbestyrelsen. Det er meget vigtigt at følge anvisningerne fra bestyrelsen, idet tømning og udbedring af kældrene ellers kan blive forsinket med deraf følgende risiko for skader på ejendommen og dens beboere.

Hvad er et boliggarantibevis?

Boliggarantibeviset er en mulighed for at flytte med fortrydelsesret. Det giver dig fortrinsret på ventelisten til en ledig bolig i samme afdeling, som den du flytter fra, hvis du fortryder din flytning.

Hvis vi ikke inden for rimelig tid kan tilbyde en bolig i samme afdeling, som den du fraflyttede, vil du i stedet få tilbudt en bolig i en anden af AAB’s boligafdelinger.

Du kan købe et boliggarantibevis, hvis du opsiger din bolig af en af følgende grunde:

  1. Du er i et parforhold, hvor I ikke bor sammen endnu, men ønsker at flytte sammen.

  2. Du er efterlønsmodtager/pensionist og vil prøve at bo i sommerhus hele året.

Boliggarantibeviset gælder i op til tre år.

Hvordan bliver jeg skrevet op til en bolig?

Du kan skrive dig op direkte her på vores hjemmeside. Følg vejledningen nedenfor, så er du opnoteret, så snart vi har registret din indbetaling i vores system. Du kan enten skrive dig op ved at gå direkte til Boligbasen (se pkt. 5) eller ved først at foretage en boligsøgning:

  1. Gå til vores boligoversigt.
  2. Udfyld valgmulighederne i boksen ”Hvor vil du bo?” og tryk ”Søg boliger”.
  3. Tilføj boligønsker fra dit søgeresultat ved at trykke ”Tilføj” ved hver af de boliger, du ønsker at skrive dig op til.
  4. Se dine bolig-valg ved at trykke på det lille hus-ikon i sidens øverste højre hjørne. Du kan læse om både boligtypen og afdelingen ved at klikke på det enkelte søgeresultat.
  5. Tryk på ”Login” i menuen til højre for at gå til opskrivning i Boligbasen.
  6. Vælg ”>> oprette et login”.
  7. Udfyld felterne med dine personlige oplysninger.
  8. Tilføj dine eventuelle krav til boligen og udfyld fleksible kriterier, hvis du opfylder dem.
  9. Oplys, hvilket kodeord du ønsker, og indtast sikkerhedskoden fra billedet nederst på siden.
  10. Tryk på ”Opret log-in”.
  11. Tryk ”Godkend og fortsæt”.
  12. Betal gebyr for opnotering med kreditkort.
  13. Tryk ”Kvittering”.
  14. Du vil nu modtage en e-mail med brugernavn og kodeord.

Når vi har registeret din indbetaling, er du opnoteret på Boligforeningen AAB’s venteliste, og kan logge ind på Boligbasen og foretage yderligere boligsøgning, hvis du ikke allerede har gjort dette. Det kan tage et par dage, før din betaling er registreret.

Du er også altid velkommen til at kontakte Kundecenteret og få hjælp til opskrivning.

Husk, at jo flere boliger, du tilføjer under dine boligønsker, desto større chance har du for at få en bolig.

Når du er skrevet op, vil du årligt blive opkrævet et ajourføringsgebyr. Så længe du betaler ajourføringsgebyret til tiden, bevarer du din plads på ventelisten og optjener anciennitet. Du kan tilmelde betalingen af gebyret til betalingsservice via din bank.

For at blive optaget på venteliste i AAB skal du være fyldt 15 år, og du kan tidligst søge bolig tre måneder før, du fylder 18 år.

Søg en bolig i AAB

Hvorfor skifter min placering på ventelisten?

Vores ventelister rykker sig dagligt i begge retninger, fordi der er ansøgere, som ændrer deres status fra “i bero” til “aktiv” eller omvendt. Du kan derfor opleve at rykke ned ad listen i en periode, hvis ansøgere med længere anciennitet end dig bliver aktivt søgende. Omvendt vil du opleve at rykke op ad listen, hver gang en ansøger foran dig tildeles en bolig, fordi vedkommende herefter automatisk fjernes fra ventelisten.

I visse kommuner gives der fortrinsret til ansøgere, der opfylder bestemte kriterier. Det kaldes fleksibel udlejning. AAB udsender tilbud om boliger efter en bestemt fordelingsnøgle med fortrin for forskellige grupper. Fordelingsnøglen er fastsat efter aftale med kommunen og må ikke fraviges. Hvis et tilbud for eksempel udsendes med fortrin for medlemmer i arbejde, og du ikke selv opfylder dette kriterium, vil du opleve, at din plads på ventelisten forringes. Omvendt vil du opleve, at din plads på ventelisten forbedres, jo flere kriterier du opfylder.

Hvis du ikke allerede har gjort det, er det en god ide at undersøge, om du kan forbedre din plads på ventelisten ved at skrive dig op til et eller flere fleksible kriterier. Det gør du via vores digitales selvbetjening Boligbasen.

Husk, at vi altid kræver dokumentation for, at du opfylder de fleksible kriterier.

Kan jeg få boligstøtte eller –lån?

Boligstøtte er et kommunalt tilskud, du kan få som hjælp til betaling af din husleje. Boligstøtten beregnes på grundlag af huslejens størrelse, boligens størrelse og husstandens indkomst, størrelse og sammensætning.

Udover boligstøtte kan du søge din kommune om et lån til indskud, når du flytter ind i en almen bolig.

For at ansøge om boligstøtte eller lån til indskud skal du udfylde kommunens elektroniske ansøgningsskema.

Hvis du har spørgsmål til din ansøgning, er det din lokale kommune, der kan hjælpe.

Læs mere om boligstøtte og boliglån

Hvordan kommer jeg i kontakt med min afdelingsbestyrelse?

Afdelingsbestyrelsen vil sædvanligvis kunne kontaktes på afdelingens kontor i åbningstiden.

De fleste afdelinger har også en eller flere ejendomsfunktionærer tilknyttet, som til daglig sørger for vedligeholdelse og drift i afdelingen. Har du praktiske spørgsmål omkring fællesarealer eller -faciliteter – for eksempel afdelingens vaskeri eller cykelkælder – er det ejendomsfunktionærerne eller afdelingsbestyrelsen, du skal kontakte.

Find information om din afdeling her

Der er afdelinger i AAB, hvor bestyrelsen ikke tager sig af de daglige opgaver, men har overladt drift og personaleledelse til Boligforeningen AAB v/ Ejendomsservice & fraflytning. 

Hvis din afdeling administreres af Ejendomsservice & fraflytning, kan du kontakte dem på ejendomsservice@aab.dk eller telefon 3376 0455.

Kan jeg bytte min bolig?

Som lejer har du ret til at bytte bolig med en anden lejer. Bytteretten gælder både for lejere i private udlejningsboliger og lejere i almene boliger og forudsætter, at du har boet i din bolig i tre år. Du kan kun bytte med andre lejere.

Du kan ikke bytte bolig, hvis der i byttet indgår en ejerbolig eller en bolig i en privat andelsboligforening.

Læs mere om at bytte bolig

Søg en bolig i AAB

Hvad er Boligbasen?

Boligbasen er vores digitale selvbetjening. Er du boligsøgende, og overvejer du at blive opnoteret på Boligforeningen AAB’s venteliste, kan du oprette dig i Boligbasen, hvor du kan administrere dine personlige oplysninger og boligsøgning online.

Boligbasen giver dig mulighed for at:

  • opnotere dig på venteliste til boliger i Boligforeningen AAB
  • få besked om boligtilbud
  • svare straks på boligtilbud
  • rette oplysninger om adresse og mailadresse