Hvad er en almen bolig?

En almen bolig er først og fremmest karakteriseret ved, at ingen skal tjene på huslejen. En almen bolig er spekulationsfri, og huslejen er omkostningsbestemt. Det vil sige, at regnskabet for en almen boligafdeling så vidt muligt skal gå i nul år for år.

Almene boliger tildeles efter en venteliste. Derfor kræver det, at du bliver skrevet på ventelisten i en almen boligforening, hvis du gerne vil have en almen bolig.

Almene boliger bliver opført med offentlig støtte. Til gengæld kan den kommune, der har støttet byggeriet, typisk disponere over hver tredje bolig til boligsociale forpligtelser. Det er den såkaldte anvisningsret. Det almene byggeri er for alle, men har samtidig en række sociale forpligtelser over for befolkningsgrupper med særlige boligbehov.

En almen boligforening er demokratisk opbygget, med beboerflertal i alle styrende organer. Hver enkel afdeling er en selvstændig økonomisk enhed, og afdelingens økonomiske midler kan ikke bruges andre steder i organisationen.

Læs mere om almene boliger

Må bestyrelsen rydde mit kælder- eller loftsrum efter skybrud eller brand?

Hvis du ikke selv har ryddet dit kælderrum på trods af afdelingsbestyrelsens opfordringer, kan afdelingsbestyrelsen rydde kælderrummet på eget initiativ, såfremt der er risiko for uopsættelige skader på ejendommen eller personfare.

Du kan efterfølgende blive pålagt at betale de ekstra omkostninger, der er forbundet hermed. Det er derfor vigtigt, at du under hele forløbet holder dig orienteret via information fra afdelingsbestyrelsen og samarbejder på bedste vis.

Can I find information in English or other languages?

Yes. We have translated a selection of our most important information into English.

If you are looking for information in other languages, the national association of housing organisations – (BL – Danmarks Almene Boliger) – have created a set of general information about social housing in 12 different languages.

We hope you find what you are looking for. If you need more help or information, you are always welcome to call our customer service on +45 33 76 01 00 or send an e-mail to aab@aab.dk.

Go to our information in English

Hvad er et afdelingsmøde?

Afdelingsmødet er din mulighed for at få indflydelse på det sted, hvor du bor. Det er her, afdelingens regnskab fremlægges, budgettet vedtages, og forslag fra beboere og afdelingsbestyrelse behandles.

Det er også her, du er med til at vælge din bestyrelse – eller selv stiller op til bestyrelsen, hvis du ønsker at deltage aktivt i beboerdemokratiet.

Afdelingsmødet afholdes en gang om året. Du får to indkaldelser til afdelingsmøde i din afdeling. Først en foreløbig indkaldelse senest fire uger før afdelingsmødet, og siden en endelig indkaldelse senest en uge før mødet.

Læs mere om afdelingsmødet
Læs mere om beboerdemokratiet i AAB
Læs mere om AAB’s organisation

Min bolig er ubeboelig efter skybrud eller brand. Hvad gør jeg?

Hvis du er forsikret:

Når din bolig er så beskadiget, at du ikke kan bo i den, skal du kontakte dit eget forsikringsselskab, som vil hjælpe dig med at blive genhuset.

Husk at oplyse afdelingsbestyrelsen, at du skal genhuses, samt hvor og hvordan du kan kontaktes. Du kan sende dine midlertidige kontaktoplysninger til udlejning@aab.dk.

Husk også at melde adresseændring til PostNord.

Hvis du ikke er forsikret:

Hvis du ikke har tegnet en familie- eller indboforsikring, kan du eventuelt få hjælp til dækning af rimeligt begrundede udgifter (nødvendige genstande) fra din kommune. Det er dog en forudsætning, at du ikke selv kan betale.

Husk at give afdelingsbestyrelsen besked om, at du skal genhuses, samt hvor og hvordan du kan kontaktes.

Hvad er en DV-plan?

DV står for drift og vedligeholdelse. Alle afdelinger i Boligforeningen AAB har en langsigtet plan for drift og vedligeholdelse – i daglig tale en DV-plan.

DV-planen indeholder en oversigt over de kommende 10 års vedligeholdelses- og fornyelsesprojekter i afdelingen. Den bliver udarbejdet af driftskoordinatorer fra AAB’s administration, men vedtages af afdelingens beboere på afdelingsmødet.

Læs mere om DV-planer

Find information om din afdeling

Hvad gør jeg ved vandskade på mit indbo i kælderen?

Hvis du er forsikret:

Du skal kontakte det forsikringsselskab, hvor din indbo- eller familieforsikring er tegnet. De vil kunne rådgive dig i det videre forløb.

Du må ikke smide de beskadigede genstande fra kælderen væk, men skal blot sørge for at fjerne dem. Forsikringsselskabet sender i mange tilfælde en taksator ud, som skal vurdere skadens omfang, og han skal kunne se de beskadigede ting. Spørg eventuelt dit forsikringsselskab, om daterede billeder er nok.

Boligforeningen AAB har ikke mulighed for eller pligt til at dække udgifterne til genanskaffelse af dine ødelagte genstande.

Vær derudover opmærksom på meddelelser og anvisninger fra afdelingsbestyrelsen og sørg for at følge dem. Det er dit ansvar at sørge for, at dit kælderrum bliver tømt, så udbedring efter vandskade og eventuelt skimmel kan påbegyndes.

Hvis du ikke er forsikret:

Hvis du ikke har en indbo- eller familieforsikring, som kan erstatte dine ødelagte genstande, må du desværre selv afholde udgiften til genanskaffelse. Boligforeningen AAB har ikke mulighed for eller pligt til at dække udgifterne til genanskaffelse af dine ødelagte genstande.

Selvom du ikke kan få erstatning for dine ødelagte genstande, skal du sørge for, at dit kælderrum bliver ryddet. Vær derfor opmærksom på meddelelser og anvisninger fra afdelingsbestyrelsen og sørg for at følge dem. Det er dit ansvar at sørge for, at dit kælderrum bliver tømt, således at udbedring efter skybruddet kan påbegyndes.

Hvad er en afdelingsbestyrelse?

Hver boligafdeling i AAB har sin egen bestyrelse med ansvar for afdelingens økonomi, vedligeholdelse og daglig drift. Afdelingsbestyrelsen vælges på det årlige afdelingsmøde og består af en formand, en kasserer og et antal bestyrelsesmedlemmer. Du kan selv blive medlem af bestyrelsen ved at stille op til valg på afdelingsmødet.

Afdelingsbestyrelsen kan hjælpe dig med spørgsmål, der vedrører din afdeling. Det er også din afdelingsbestyrelse, du skal henvende dig til i sager omkring afdelingens husorden eller vedligeholdelsesreglement. Du kan også gå til bestyrelsen med spørgsmål, som du synes, at afdelingen skal tage op til diskussion.