Ditte står klar med en hjælpende hånd til udsatte beboere

De høje priser kan mærkes – især hos dem, der har mindst. Flere oplever fortsat, at de føler sig presset og mangler overblik over deres økonomi. Det oplever vi også i Boligforeningen AAB, når vi modtager opkald fra beboere, som har svært ved at betale huslejen.

Men der er heldigvis hjælp at hente. AAB har modtaget penge fra Social- og Boligstyrelsen til et tidsbegrænset projekt, der har til formål at nedbringe antallet af udsættelser. AAB har derfor den 1. oktober ansat økonomisk beboerrådgiver Ditte Maria Grenaae. Ditte skal hjælpe med at skabe overblik og give økonomisk rådgivning til vores økonomisk udsatte beboere.

”Min primære opgave er at hjælpe beboerne, så de ikke bliver sat på gaden. Jeg kan hjælpe med at få styr på deres økonomi, hvis de får påkrav og ikke betaler huslejen. Hvis de er på offentlig ydelse, kan jeg hjælpe med at få kommunen til at gå ind og betale huslejen hver måned, så der er styr på den. Jeg har også hjulpet nogle beboere, som er i arbejde, hvor vi har mødtes i banken, og sørget for, at de blev tilmeldt PBS. Hvis huslejen ikke er betalt, og sagen er gået til advokat, kan jeg hjælpe med at søge enkeltydelse hos kommunen, så beboeren ikke bliver sat ud,” fortæller Ditte Maria Grenaae.

En succeshistorie

Ditte Maria Grenaa har allerede hjulpet flere beboere, som har været rigtig glade for at få hjælp. Hun fortæller om en kvinde på 72 år: 

”Hun var tilmeldt PBS, og huslejen var egentlig også trukket, men fordi hun desværre har haft overtræk på sin konto, blev PBS tilbagetrukket, så hun ikke fik betalt sin husleje. Da jeg fik kontakt til hende, var sagen gået til advokat. Hun nåede at betale sin husleje, men først den dag sagen gik til advokat, og nu stod hun og skulle betale 5.000 kr. i advokatomkostninger. Her kunne jeg træde ind og hjælpe med, at hun fik bevilget advokatomkostningerne og overlevelseshjælp, så hun havde penge til resten af måneden. Hun var simpelthen så glad og lykkelig,” fortæller Ditte Maria Grenaae.

”Jeg håber, at de næste måneder vil vise et tydeligt billede af, at det giver mening, at der er en, der er opsøgende omkring restancer, så beboerne ikke bliver udsat. Alle de beboere, jeg har været ude hos, har været så glade. Jeg får kun søde, varme tilbagemeldinger,” fortsætter Ditte Maria Grenaae.

Har du brug for økonomisk rådgivning, er du velkommen til at kontakte Ditte Maria Grenaa på dgr@aab.dk.