Udvalg

AAB’s stærke beboerdemokratiske element afspejler sig i sammensætningen af udvalgene, hvor medlemmer af repræsentantskabet udgør flertallet.

Udvalgenes sekretærer er medarbejdere i AAB's administration, som udpeges af direktøren, mens AAB’s organisationsbestyrelse fordeler udvalgsposterne internt.

Kan et udvalg beslutte noget?

Udvalgene har ikke direkte beslutningskompetence, men fungerer som indstillingsudvalg. Forud for alle større beslutninger bliver forskellige løsningsmodeller diskuteret, og derefter peger udvalget på en løsning, som indstilles til beslutning i organisationsbestyrelsen.

Der findes fem faste udvalg og et varierende antal ad-hoc udvalg, som oprettes og nedlægges efter behov.

Faste udvalg

Beboerdemokrati (BDU)
Læs mere

Udvalget for beboerdemokrati har til formål at styrke information, kommunikation og vidensdeling mellem afdelingsbestyrelserne og til/fra administrationen. Udvalget har et særligt fokus på at understøtte et dynamisk og levende beboerdemokrati og derved sørge for at skabe de bedste forudsætninger for at rekruttere frivillige til de lokale stærke fællesskaber.

Udvalget fastsætter vilkår og rammer for afdelingsbestyrelsernes arbejde – herunder afviklingen af afdelingsmøder, opstart af afdelingsbestyrelser i nybyggeri og modtagelse af nye
beboerdemokrater. I forlængelse heraf fungerer BDU som indstillingsudvalg til OB i forhold til den obligatoriske uddannelse for afdelingsbestyrelser, som påtager sig lokalt driftsansvar. Desuden er udvalget ansvarligt for løbende at afdække behovet for supplerende tilbud om uddannelse til beboerdemokrater og lokalt ansatte.

Medlemmer i beboerdemokrati (BDU)

Valgt af organisationsbestyrelsen

Christina Jensen, afdeling 55 (formand)

Charles Thomassen, afdeling 60

Lean Bernhoff, afdeling 15

Valgt af repræsentantskabet

Gerda Bilde, afdeling 15

Bjarne O. Nielsen, afdeling 61

Annita Leth, afdeling 43

Jytte Krogh, afdeling 41

Deltagere fra administrationen

Sekretariatschef Lasse Ryberg

Beboere og udlejning (BU)
Læs mere

Udvalget for Beboere og Udlejning (BU) har blandt andet til opgave at diskutere principper for udlejning og udarbejde løsninger til en mere nuanceret beboersammensætning i foreningen. Det sker f.eks. ved at indgå aftaler om udlejning med de kommuner, hvor AAB har boligafdelinger. Udvalget drøfter også mere konkrete emner inden for genhusning, fremleje, bytte, erhvervsleje og husordensregler. Udvalget har også til opgave at drøfte boligsociale problemstillinger og indstille til løsninger via boligsociale helhedsplaner.

Medlemmer i beboere og udlejning (BU)

Valgt af organisationsbestyrelsen

Jens Nybo Stilling Sørensen, afdeling 106 (formand)

Hanne Dahlerup, afdeling 86

Charlotte Stubbe Teglbjærg, afdeling 4

Valgt af repræsentantskabet

Maria Torré Borch, afdeling 38

Sofie Astor, afdeling 60

Claus Luckow-Nielsen, afdeling 21

Klaus Graven, afdeling 89

Deltagere fra administrationen

Kundechef Henrik Schultz

Byggeri, renovering og vedligeholdelse (BRVU)
Læs mere

Beskrivelse af udvalgets opgaver følger...

Medlemmer i byggeri, renovering og vedligeholdelse (BRVU)

Valgt af organisationsbestyrelsen

Charles Thomassen, afdeling 60 (formand)

Kasper Cederholm, afdeling 111

Per Boller, afdeling 43

Valgt af repræsentantskabet

Jørn Nielsen, afdeling 47

Klaus Graven, afdeling 89

Kenneth Damm, afdeling 13

Ole Heilmann, afdeling 105

Deltagere fra administrationen

Byggechef Andreas Damm

Økonomi og drift i afdelingerne (ØDA)
Læs mere

Økonomi og drift i afdelingerne (ØDA) har ansvaret for, at administrationen er i trit med afdelingernes ønsker, og fungerer som bindeled mellem afdelingerne og administrationen.

Udvalget beskæftiger sig bl.a. med effektivisering i afdelingerne i form af udbud, indkøb, samdrift og driftsoptimering, tilbudte serviceydelser i form af ydelseskatalog, egenkontrol i afdelingerne og de overordnede retningslinjer for drift, budget og regnskab.

Udvalget udarbejder beslutningsoplæg og orienteringer til organisationsbestyrelsen inden for udvalgets politiske afgrænsning.

Medlemmer i økonomi og drift i afdelingerne (ØDA)

Valgt af organisationsbestyrelsen

Hanne Dahlerup, afdeling 86 (formand)

Bjarne Lindqvist, afdeling 5

Jens Nybo Stilling Sørensen, afdeling 106

Valgt af repræsentantskabet

Freja Aasted, afdeling 81

Sofie Astor, afdeling 60

Bent Haupt Jensen, afdeling 50

Maria Torré Borch, afdeling 38

Deltagere fra administrationen

Økonomichef Helle Friis Nielsen

Arbejdsmiljøudvalget (AMU)
Læs mere

AAB's arbejdsmiljøorganisation består af en række grupper med hver sin arbejdsmiljørepræsentant, som tilsammen dækker foreningens godt 100 boligafdelinger.

Arbejdsmiljøudvalget tager initiativ til fælles aktiviteter for ejendomsfunktionærer - eksempelvis APV-undersøgelser og den årlige temadag.

Arbejdsmiljøudvalgets medlemmer

Christian Høgsbro - Formand for udvalget

Lennart Bo Ravn – Arbejdslederrepræsentant

Ashraf Tabassum - Arbejdslederrepræsentant

Michael Storgaard – Repræsentant fra administrationen

Kurt Helmann Jensen - Arbejdsmiljørepræsentant

Torben Dietz Jørgensen - Arbejdsmiljørepræsentant

Signe Hassing Edsberg - Udvalgssekretær

Udvalgssuppleanter

Michael Olsen – Arbejdslederrepræsentant

Arbejdsmiljørepræsentanter

Kirsten Rømer Reenmers

Tanja Pagh (Administrationen)

Kurt Helmann Jensen

Torben Dietz Jørgensen

Tommy Jensen

Lennart Mortensen

Torben Højstrup

Lars Nygaard Jensen

Arbejdslederrepræsentanter

Iben Raffnsøe

Lennart Bo Ravn

Michael Olsen

Michael Storgaard (Administrationen)

Steen Bolbroe Jørgensen

Jytte Krogh

Ashraf Tabassum

John Kuhlmann

Ad hoc-udvalg nedsat af OB

Følgegruppe for strategiarbejdet
Læs mere

Repræsentantskabet godkendte i november 2018 en ny strategi under overskriften Boligforeningen AAB – en forening af stærke lokale fællesskaber. OB har besluttet, at strategiperioden løber til 2025, og har godkendt igangsætning af foreløbig fire indsatser:

  • 'At føle sig hjemme i AAB’
  • 'Genfortælling af historien om AAB i skrift og tale’
  • 'Velkommen i AAB’
  • 'Sammen om 'fællesskaber'.

OB besluttede ved mødet den 7. oktober 2020 at nedsætte en følgegruppe til arbejdet.
Følgegruppens medlemmer­Charles Thomassen, afdeling 60
Christina Jensen, afdeling 55
Charlotte Stubbe Teglbjærg, afdeling 4
Bjarne Lindqvist, afdeling 5
Lean Bernhoff, afdeling 15

Risikoudvalg (RU)
Læs mere

Beskrivelse af udvalgets arbejde følger....

Risikoudvalgets medlemmer

Charles Thomassen, afdeling 60 (formand)
Kasper Cederholm, afdeling 111
Hanne Dahlerup, afdeling 86
Lean Bernhoff, afdeling 15