AAB’s stærke beboerdemokratiske element afspejler sig i sammensætningen af udvalgene, hvor medlemmer af repræsentantskabet udgør flertallet.
Udvalgenes sekretærer er medarbejdere i AAB's administration, som udpeges af direktøren, mens AAB’s organisationsbestyrelse fordeler udvalgsposterne internt.
Kan et udvalg beslutte noget?
Udvalgene har ikke direkte beslutningskompetence, men fungerer som indstillingsudvalg. Forud for alle større beslutninger bliver forskellige løsningsmodeller diskuteret, og derefter peger udvalget på en løsning, som indstilles til beslutning i organisationsbestyrelsen.
Der findes fem faste udvalg og et varierende antal ad-hoc udvalg, som oprettes og nedlægges efter behov.
Faste udvalg
Udvalget for beboerdemokrati har til formål at styrke information, kommunikation og vidensdeling mellem afdelingsbestyrelserne og til/fra administrationen. Udvalget har et særligt fokus på at understøtte et dynamisk og levende beboerdemokrati og derved sørge for at skabe de bedste forudsætninger for at rekruttere frivillige til de lokale stærke fællesskaber.
Udvalget fastsætter vilkår og rammer for afdelingsbestyrelsernes arbejde – herunder afviklingen af afdelingsmøder, opstart af afdelingsbestyrelser i nybyggeri og modtagelse af nye
beboerdemokrater. I forlængelse heraf fungerer BDU som indstillingsudvalg til OB i forhold til den obligatoriske uddannelse for afdelingsbestyrelser, som påtager sig lokalt driftsansvar. Desuden er udvalget ansvarligt for løbende at afdække behovet for supplerende tilbud om uddannelse til beboerdemokrater og lokalt ansatte.
Medlemmer i beboerdemokrati (BDU)
Valgt af organisationsbestyrelsen
Christina Jensen, afdeling 55 (formand)
Charles Thomassen, afdeling 60
Lean Bernhoff, afdeling 15
Valgt af repræsentantskabet
Gerda Bilde, afdeling 15
Jacob Wegener, afdeling 32
Henrik F. Sørensen, afdeling 40
Pia Ejler, afdeling 49
Deltagere fra administrationen
Administrations- og HR-chef Anna Nørgaard Staun
Udvalget for Beboere og Udlejning (BU) har blandt andet til opgave at diskutere principper for udlejning og udarbejde løsninger til en mere nuanceret beboersammensætning i foreningen. Det sker f.eks. ved at indgå aftaler om udlejning med de kommuner, hvor AAB har boligafdelinger. Udvalget drøfter også mere konkrete emner inden for genhusning, fremleje, bytte, erhvervsleje og husordensregler. Udvalget har også til opgave at drøfte boligsociale problemstillinger og indstille til løsninger via boligsociale helhedsplaner.
Medlemmer i beboere og udlejning (BU)
Valgt af organisationsbestyrelsen
Jens Nybo Stilling Sørensen, afdeling 106 (formand)
Hanne Dahlerup, afdeling 86
Vakant
Valgt af repræsentantskabet
Jan Deuleran, afdeling 38
Jusein Seriforski, afdeling 49
Claus Luckow-Nielsen, afdeling 21
Anders Broe, afdeling 89
Deltagere fra administrationen
Chef for Udlejning og Kundeservice Rikke Thy
Beskrivelse af udvalgets opgaver følger...
Medlemmer i byggeri, renovering og vedligeholdelse (BRVU)
Valgt af organisationsbestyrelsen
Charles Thomassen, afdeling 60 (formand)
Kasper Cederholm, afdeling 111
Glenn Enna, afdeling 107
Valgt af repræsentantskabet
Benny Zacho, afdeling 48
Suzanne Dorothy Whincup, afdeling 19
Ole Heilmann, afdeling 105
Villy Jensen, afdeling 40
Sofie Astor, afdeling 60
Deltagere fra administrationen
Byggechef Andreas Damm
Økonomi og drift i afdelingerne (ØDA) har ansvaret for, at administrationen er i trit med afdelingernes ønsker, og fungerer som bindeled mellem afdelingerne og administrationen.
Udvalget beskæftiger sig bl.a. med effektivisering i afdelingerne i form af udbud, indkøb, samdrift og driftsoptimering, tilbudte serviceydelser i form af ydelseskatalog, egenkontrol i afdelingerne og de overordnede retningslinjer for drift, budget og regnskab.
Udvalget udarbejder beslutningsoplæg og orienteringer til organisationsbestyrelsen inden for udvalgets politiske afgrænsning.
Medlemmer i økonomi og drift i afdelingerne (ØDA)
Valgt af organisationsbestyrelsen
Bjarne Lindqvist, afdeling 5 (formand)
Hanne Dahlerup, afdeling 86
Jens Nybo Stilling Sørensen, afdeling 106
Valgt af repræsentantskabet
Freja Aasted, afdeling 81
Maria Torré Borch, afdeling 38
Lars Chresten Christensen, afdeling 21
Deltagere fra administrationen
Økonomichef Helle Friis Nielsen
AAB's arbejdsmiljøorganisation består af en række grupper med hver sin arbejdsmiljørepræsentant, som tilsammen dækker foreningens godt 100 boligafdelinger.
Arbejdsmiljøudvalget tager initiativ til fælles aktiviteter for ejendomsfunktionærer - eksempelvis APV-undersøgelser og den årlige temadag.
Arbejdsmiljøudvalgets medlemmer
Peter Basland - Formand for udvalget
Lennart Bo Ravn – Arbejdslederrepræsentant
Finn Laursen - Arbejdslederrepræsentant
Michael Storgaard – Repræsentant fra administrationen
Kirsten Rømer – Arbejdsmiljørepræsentant
Torben D. Jørgensen - Arbejdsmiljørepræsentant
Udvalgssuppleanter
Michael Olsen – Arbejdslederrepræsentant
Arbejdsmiljørepræsentanter
Kirsten Rømer
Tanja Pagh (Administrationen)
Henning Engmann
Lennart Mortensen
Torben Højstrup
Michael Jørgensen
Torben D. Jørgensen
Alaa Hamdan
Martin Mundeling Christensen
Arbejdslederrepræsentanter
Lennart Bo Ravn
Finn Laursen
Michael Olsen
Michael Storgaard (Administrationen)
John Kuhlmann
Lars Kristiansen
Ad hoc-udvalg nedsat af OB
Repræsentantskabet godkendte i november 2018 en ny strategi under overskriften ’Boligforeningen AAB – en forening af stærke lokale fællesskaber’. OB har besluttet, at strategiperioden løber til 2025.
OB besluttede ved mødet den 7. oktober 2020 at nedsætte en følgegruppe til arbejdet.
Følgegruppens medlemmer:
Charles Thomassen, afdeling 60
Christina Jensen, afdeling 55
Bjarne Lindqvist, afdeling 5
Lean Bernhoff, afdeling 15
Vakant
Udvalgets opgave er at identificere Boligforeningen AAB’s væsentligste risici, herunder økonomiske, politiske, sikkerhedsmæssige og miljømæssige risici.
Risikoudvalgets medlemmer
Charles Thomassen, afdeling 60 (formand)
Kasper Cederholm, afdeling 111
Hanne Dahlerup, afdeling 86
Lean Bernhoff, afdeling 15