Hvad er fleksibel udlejning?

Fleksibel udlejning betyder, at du som boligsøgende kan få fortrinsret på ventelisten, hvis du opfylder visse kriterier. Det gælder f.eks., hvis du har fast arbejde, er under uddannelse, er ramt af skilsmisse eller samlivsophør, eller hvis du er ældre og ønsker at fraflytte din bolig.

I AAB har vi aftaler om fleksibel udlejning med København, Frederiksberg, Gladsaxe og Ballerup kommuner. Kriterierne er forskellige for hver kommune.

Læs mere om kriterierne for fleksibel udlejning

For at opnå fortrin ved fleksibel udlejning skal du opfylde de grundlæggende betingelser for at få en bolig i AAB. Det vil sige, at:

  • du er fyldt 18 år
  • du er skrevet op på AAB’s venteliste
  • du er aktivt boligsøgende – altså, at du er opnoteret til specifikke boligafdelinger i AAB

Når du er logget ind i AAB’s digitale selvbetjening Boligbasen, kan du under fanebladet ”Personlige oplysninger” tilmelde dig fleksibel udlejning ved at oplyse hvilke af de aktuelle kriterier, du opfylder under ”Øvrige oplysninger”.

Søg en bolig i AAB

Log på Boligbasen

Kan jeg flytte til en anden bolig i min afdeling?

Ja. Udlejningsreglerne bestemmer, at beboere i en boligforening, har fortrinsret til ledige boliger i den boligafdeling, de bor i. Dernæst har beboere i andre af boligforeningens afdelinger fortrin, før en ledig bolig tilbydes til ansøgere uden bolig i foreningen. Det er en forudsætning, at man samtidig afgiver en anden bolig i afdelingen, og derfor kaldes intern flytning også ”oprykning”.

Hvis du har boet i din nuværende bolig i mere end to år, får du også fortrinsret, når du søger bolig i andre AAB-afdelinger. Det kaldes også at være opnoteret på de interne ventelister. Du kan sagtens søge bolig i andre AAB-afdelinger før dette, men for at opnå intern fortrinsret, skal du have boet i samme AAB-bolig i to sammenhængende år.

Det er selvfølgelig en forudsætning, at du betaler det årlige ajourføringsgebyr rettidigt.

Hvordan tildeles ledige boliger?

Når en bolig bliver ledig, beregner vores system, hvis tur det er til at få tilbudt boligen. Beregningen sker ud fra en fordelingsnøgle fastlagt efter lovgivning og aftaler indgået med kommunerne.

Ifølge lovgivningen skal vi prioritere kommunalt anviste, boligsøgende med boliggarantibevis, internt boligsøgende og boligsøgende i visse skilsmissesituationer. Særligt den kommunale anvisning er vigtig, da den går forud for alle andre typer tildeling. Som udgangspunkt anvises 25 % af foreningens boliger af kommunen, men denne procentsats varierer fra kommune til kommune.

Derudover giver vi fortrinsret til boligsøgende, der opfylder de såkaldte fleksible kriterier. Disse kriterier varierer også fra kommune til kommune.

Vi tildeler efter følgende prioritering:

  1. Kommunal anvisning
  2. Boligsøgende med boliggarantibevis
  3. Intern flytning i afdelingen
  4. Boligsøgende i visse skilsmissesituationer
  5. Intern flytning i AAB
  6. Boligsøgende, der opfylder fleksible kriterier
  7. Almindelig venteliste

Hvordan får jeg besked, når jeg får tilbudt en bolig?

Hvis vi har din e-mailadresse, sender vi boligtilbud til dig med e-mail. Ellers får du det med brevpost.

Du kan altid se og svare på boligtilbud ved at logge ind på Boligbasen. Hvis du har fået boligtilbud, vil du kunne se dem på forsiden af Boligbasen, så snart du logger på.

Når vi kan tildele boligen, giver vi kun besked til den ansøger, der får boligen tildelt. Det sker normalt 3-5 hverdage efter, at svarfristen er udløbet.

Hvis du får boligen tildelt, kan du se det i bemærkningsfeltet i Boligbasen.

Hvordan svarer jeg på et boligtilbud?

Hvis vi har din e-mailadresse, sender vi boligtilbuddet med e-mail. Ellers får du det med brevpost.

Du kan altid se og svare på boligtilbud ved at logge ind på Boligbasen. Her kan du svare ja eller nej til et tilbud om en bolig. Hvis du har fået boligtilbud, vil du kunne se dem på forsiden af Boligbasen, så snart du logger på.

Af sikkerhedshensyn er det desværre ikke muligt at besvare boligtilbud i en e-mail. Du skal i stedet logge ind på Boligbasen med dit login og password og afgive dit svar.

Alternativt kan du printe svartalonen ud, udfylde den og sende den til AAB’s administration. Du kan også scanne svartalonen ind og sende den på mail til aab@aab.dk.

Det er vigtigt, at du altid svarer på de boligtilbud, du modtager fra os. Hører vi ikke fra dig, bliver din opnotering til boliger i den pågældende afdeling slettet. Herefter skal du selv via Boligbasen aktivere din opnotering i afdelingen igen.

Hvorfor er min vandregning så stor?

Først og fremmest er det vigtigt at kigge på dit forbrugsmønster. Slukker du for vandet, mens du børster tænder? Dernæst bør du tjekke installationerne i din bolig: Er der et toilet, der løber, eller en vandhane, der drypper? Det kan være med til at forhøje din vandregning markant.

Læs mere om forbrug af vand