AAB udgiver håndbog i fritidsjobvejledning

Boligforeningen AAB har i samarbejde med fem andre boligselskaber udarbejdet en håndbog i fritidsjobvejledning. Bogen kan frit downloades af alle, der har behov for ny inspiration indenfor et område, der er en af hjørnestenene indenfor de fleste boligsociale indsatser.

Den nye udgivelse har titlen ”Fritidsjobvejledning – Håndbog til inspiration med fokus på jobsøgningsproces & læring”, og den er skrevet i et letforståeligt sprog og fyldt med inspirerende øvelser, der er til at tage med ud i den virkelige verden. Og det er netop formålet med bogen, forklarer Gitte Aarrejärvi, der er boligsocial konsulent i AAB og en af forfatterne bag håndbogen.

”Vi har skrevet bogen til de mange mennesker, der arbejder med området til daglig, og vores mål med at udgive den her håndbog er ganske enkelt at klæde dem bedre på i deres job som fritidsjobkonsulenter”, fortæller Gitte Aarrejärvi.

Hun har mange års erfaring med boligsocialt arbejde, og det var under en erfaringsudveksling hos Boligsocialnet, der hører hjemme under BL – Danmarks Almene Boliger, at ideen til håndbogen opstod.

Opslagsværket manglede

”Under et at vores netværksarrangementer, blev det ret tydeligt, at mange savnede et opslagsværk eller lignende at støtte sig til i deres arbejde for at skaffe fritidsjobs til unge fra udsatte boligområder. I den diskussion der fulgte, var der flere, som gav udtryk for, at man jo ikke kunne udgive en håndbog på et område, der er så komplekst”.

Gitte Aarrejärvi og fem andre boligsociale konsulenter fra AKB, 3B, SAB og VIBO var dog af en noget anden overbevisning. De mente tværtimod godt, at arbejdet med at skaffe fritidsjobs til udsatte unge til en vis grad kan beskrives, og de satte sig efterfølgende sammen for at arbejde på det, der nu er blevet til en færdig udgivelse.

”Det er selvfølgelig en tilsnigelse, og der findes ingen fast formel, som kan rumme alle de unge, vi støder på. Men der er emner, som går igen, og det er blandt andet dem vi forsøger at komme rundt om i håndbogen”, forklarer Gitte Aarrejärvi og tilføjer:

”Vi møder som boligsociale medarbejdere unge mennesker, hvis forældre har minimalt kendskab til arbejdsmarkedet. Det betyder, at de unge må søge viden om, hvordan man tilgår arbejdsmarkedet og grundlæggende viden om arbejdsmarkedskultur andet steds. Det kan være, at de unge har brug for at tillære sig bestemte udtryk, fordi de står og skal til en jobsamtale eller skal skrive en ansøgning. Udtryk som for eksempel ’at være fleksibel’ eller være en ’teamworker’ er gode at have styr på. Eller en snak om hvorfor det er vigtigt at komme til tiden. Det hjælper fritidsjobkonsulenterne med. Vi har skrevet håndbogen med udgangspunkt i vores erfaringer, og derfor  indeholder den også forskellige metoder til, hvordan man kan tage udgangspunkt i de unges ståsted med fokus på, at deres læring bliver optimeret”, siger Gitte Aarrejärvi, som håber, at bogen vil blive brugt bredt af boligselskaber over hele landet.

Hvis du har spørgsmål til håndbogen, er du velkommen til at kontakte Gitte Aarrejärvi, boligsocial konsulent i AAB, på gje@aab.dk.