Hvordan bliver jeg skrevet op til en bolig?

Du kan skrive dig op direkte her på vores hjemmeside. Følg vejledningen nedenfor, så er du opnoteret, så snart vi har registret din indbetaling i vores system. Du kan enten skrive dig op ved at gå direkte til Boligbasen (se pkt. 5) eller ved først at foretage en boligsøgning:

  1. Gå til vores boligoversigt.
  2. Udfyld valgmulighederne i boksen ”Hvor vil du bo?” og tryk ”Søg boliger”.
  3. Tilføj boligønsker fra dit søgeresultat ved at trykke ”Tilføj” ved hver af de boliger, du ønsker at skrive dig op til.
  4. Se dine bolig-valg ved at trykke på det lille hus-ikon i sidens øverste højre hjørne. Du kan læse om både boligtypen og afdelingen ved at klikke på det enkelte søgeresultat.
  5. Tryk på ”Login” i menuen til højre for at gå til opskrivning i Boligbasen.
  6. Vælg ”>> oprette et login”.
  7. Udfyld felterne med dine personlige oplysninger.
  8. Tilføj dine eventuelle krav til boligen og udfyld fleksible kriterier, hvis du opfylder dem.
  9. Oplys, hvilket kodeord du ønsker, og indtast sikkerhedskoden fra billedet nederst på siden.
  10. Tryk på ”Opret log-in”.
  11. Tryk ”Godkend og fortsæt”.
  12. Betal gebyr for opnotering med kreditkort.
  13. Tryk ”Kvittering”.
  14. Du vil nu modtage en e-mail med brugernavn og kodeord.

Når vi har registeret din indbetaling, er du opnoteret på Boligforeningen AAB’s venteliste, og kan logge ind på Boligbasen og foretage yderligere boligsøgning, hvis du ikke allerede har gjort dette. Det kan tage et par dage, før din betaling er registreret.

Du er også altid velkommen til at kontakte Kundecenteret og få hjælp til opskrivning.

Husk, at jo flere boliger, du tilføjer under dine boligønsker, desto større chance har du for at få en bolig.

Når du er skrevet op, vil du årligt blive opkrævet et ajourføringsgebyr. Så længe du betaler ajourføringsgebyret til tiden, bevarer du din plads på ventelisten og optjener anciennitet. Du kan tilmelde betalingen af gebyret til betalingsservice via din bank.

For at blive optaget på venteliste i AAB skal du være fyldt 15 år, og du kan tidligst søge bolig tre måneder før, du fylder 18 år.

Søg en bolig i AAB

Hvad er Boligbasen?

Boligbasen er vores digitale selvbetjening. Er du boligsøgende, og overvejer du at blive opnoteret på Boligforeningen AAB’s venteliste, kan du oprette dig i Boligbasen, hvor du kan administrere dine personlige oplysninger og boligsøgning online.

Boligbasen giver dig mulighed for at:

  • opnotere dig på venteliste til boliger i Boligforeningen AAB
  • få besked om boligtilbud
  • svare straks på boligtilbud
  • rette oplysninger om adresse og mailadresse

Hvad er fleksibel udlejning?

Fleksibel udlejning betyder, at du som boligsøgende kan få fortrinsret på ventelisten, hvis du opfylder visse kriterier. Det gælder f.eks., hvis du har fast arbejde, er under uddannelse, er ramt af skilsmisse eller samlivsophør, eller hvis du er ældre og ønsker at fraflytte din bolig.

I AAB har vi aftaler om fleksibel udlejning med København, Frederiksberg, Gladsaxe og Ballerup kommuner. Kriterierne er forskellige for hver kommune.

Læs mere om kriterierne for fleksibel udlejning

For at opnå fortrin ved fleksibel udlejning skal du opfylde de grundlæggende betingelser for at få en bolig i AAB. Det vil sige, at:

  • du er fyldt 18 år
  • du er skrevet op på AAB’s venteliste
  • du er aktivt boligsøgende – altså, at du er opnoteret til specifikke boligafdelinger i AAB

Når du er logget ind i AAB’s digitale selvbetjening Boligbasen, kan du under fanebladet ”Personlige oplysninger” tilmelde dig fleksibel udlejning ved at oplyse hvilke af de aktuelle kriterier, du opfylder under ”Øvrige oplysninger”.

Søg en bolig i AAB

Log på Boligbasen

Hvordan tildeles ledige boliger?

Når en bolig bliver ledig, beregner vores system, hvis tur det er til at få tilbudt boligen. Beregningen sker ud fra en fordelingsnøgle fastlagt efter lovgivning og aftaler indgået med kommunerne.

Ifølge lovgivningen skal vi prioritere kommunalt anviste, boligsøgende med boliggarantibevis, internt boligsøgende og boligsøgende i visse skilsmissesituationer. Særligt den kommunale anvisning er vigtig, da den går forud for alle andre typer tildeling. Som udgangspunkt anvises 25 % af foreningens boliger af kommunen, men denne procentsats varierer fra kommune til kommune.

Derudover giver vi fortrinsret til boligsøgende, der opfylder de såkaldte fleksible kriterier. Disse kriterier varierer også fra kommune til kommune.

Vi tildeler efter følgende prioritering:

  1. Kommunal anvisning
  2. Boligsøgende med boliggarantibevis
  3. Intern flytning i afdelingen
  4. Boligsøgende i visse skilsmissesituationer
  5. Intern flytning i AAB
  6. Boligsøgende, der opfylder fleksible kriterier
  7. Almindelig venteliste

Jeg har mistet min anciennitet på ventelisten. Hvad gør jeg?

Vi beklager, at du har mistet muligheden for at videreføre din anciennitet. Du har selvfølgelig mulighed for at blive optaget på ventelisten igen og optjene ny anciennitet. Du kan opnotere dig via vores digitale selvbetjening Boligbasen.

Lovgivningen åbner ikke mulighed for, at vi kan dispensere og tilbageføre din mistede anciennitet.

Hvis du mener, at Boligforeningen AAB har lavet en dokumenterbar fejl i forbindelse med din sag, retter vi den naturligvis gerne. Mener du, at AAB ikke har overholdt lovgivningen, kan afgørelsen påklages til Teknik- og Miljøforvaltningen, der er tilsynsmyndighed for offentligt støttet byggeri i Københavns Kommune. Tilsynets opgave er at sikre, at de almene boligforeninger behandler deres medlemmer i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Hvad sker der, hvis jeg ikke betaler ajourføringsgebyret til tiden?

Hvis du ikke indbetaler dit årlige ajourføringsgebyr til tiden, bortfalder din opnotering på vores venteliste. Det betyder, at du mister din anciennitet på ventelisten. Vi har desværre ikke mulighed for at dispensere ved for sen indbetaling.

Denne procedure er en følge af den ændrede lovgivning, som vi i AAB er blevet pålagt af et flertal i Folketinget i foråret 2010. Ifølge de nye regler skal alle ansøgere bekræfte deres opnotering og betale et årligt ajourføringsgebyr, uanset om de er aktivt boligsøgende eller ej. Derfor skal alle vores opnoterede ansøgere hvert år indbetale deres ajourføringsgebyr rettidigt for at bevare deres opnotering.

Hvis du ikke har betalt ajourføringsgebyret til tiden og derfor har mistet din opnotering på ventelisten, har du mulighed for at opnotere dig på ny ved at indbetale et opnoteringsgebyr og dermed optjene ny anciennitet. Du opnoterer dig via vores digitale selvbetjening Boligbasen.

Hvordan afslutter jeg min opnotering hos AAB?

Hvis du ikke længere ønsker at være opnoteret på venteliste i Boligforeningen AAB, skal du ganske enkelt undlade at betale indbetalingskortet for dit årlige ajourføringsgebyr. Når vi ikke modtager din betaling til tiden, vil du automatisk miste din opnotering på ventelisten.

Hvis du ønsker at afslutte din opnotering her og nu, skal du sende os en skriftlig anmodning om dette.