Amerikansk interesse for AAB og den almene model

Boligforeningen AAB havde onsdag den 4. april besøg af professor Bruce Katz, der er en af USA's store kapaciteter indenfor storbyområder og deres boligmæssige og infrastrukturelle udvikling.

Katz, der i 90´erne var stabschef i det amerikanske boligministerium og senere seniorrådgiver for boligminister Shaun Donovan under Barack Obamas præsidentperiode, havde følgeskab af sin danske samarbejdspartner hos tænketanken The Brookings Instution i Washington, Luise Noring, der er adjunkt hos CBS.

De fik under et to timer langt møde med AAB´s direktør, Christian Høgsbro, en grundig introduktion til den almene boligsektor og særligt den finansieringsmodel, der anvendes i Danmark.

Og Bruce Katz var tydeligt imponeret over, at de almene boligorganisationer står bag 20 procent af boligmassen i Danmark.

”I USA findes der få non-profit organisationer, som formidler boliger, men slet ikke af den størrelse, som der findes i Danmark. Alene AAB har mere end 19.000 boliger som non-profit organisation, og det er er ganske unikt. Det finder man ikke i USA med mindre, der er tale om private firmaer, som skal tjene penge på deres boliger”, sagde Bruce Katz og tilføjede:

”I de store byer i USA er der brug for nye modeller for boligudvikling, og i den forbindelse er det meget inspirerende at høre om de modeller, som bruges i lande som Holland, Tyskland og Danmark”.

AAB´s direktør, Christian Høgsbro, har jævnligt udenlandske gæster, som ønsker at høre mere om den almene model, og han fortæller, at de besøgende altid er imponerede over, at det er muligt at holde en så høj boligstandard til en så forholdsvis lav husleje, som det er tilfældet i Danmark.

”Vi har løbende gæster fra hele verden, der kommer for at høre om den unikke model, vi arbejder med i Danmark. Set i det lys er det både overraskende og tankevækkende, at vi har en regering, der gør, hvad den kan for at beskære og amputere den selvsamme model. Vi har senest set det med regeringens forslag til finansiering af den kommende parallelsamfundspakke, som vil betyde, at der kommer voldsomme huslejestigninger eller mangelfuld vedligeholdelse af de almene boliger, og det giver simpelthen ikke mening, at man på den måde forsøger at ødelægge et velfungerende system, siger Christian Høgsbro.