Her er fremtidens Bellahøj

Boligforeningen AAB kan nu, sammen med de tre andre boligorganisationer på Bellahøj — AKB, fsb og SAB — offentliggøre vinderen af den arkitektkonkurrence, der er udskrevet i forbindelse med en gennemgribende helhedsplan, der skal fremtidssikre området for sammenlagt 1,1 mia. kr.

Det bliver Henning Larsen Architects, der sammen med Erik Møller Arkitekter, Orbicon, GHB Landskabsarkitekter og Rekommanderet, bliver rådgivere for den samlede helhedsplan. Hermed er sløret løftet for det bedste bud på fornyelse med respekt for det bestående — og en væsentlig del af den plan, der skal realiseres over de kommende 4 år.

Det er et levende stykke Københavns-historie, der går fremtiden i møde, når det ikoniske højhusbyggeri på Bellahøj skal renoveres. Byggeriet på Bellahøj var Københavns første højhuse, da de opførtes i 1951-57. Syv af højhusene udgør Boligforeningen AAB’s afdeling 40.

Arkitektkonkurrencens omdrejningspunkt er den udvendige del af renoveringen — husenes facader og indretningen af de grønne områder. Helhedsplanen omfatter en gennemgribende facaderenovering, indvendig fornyelse og et løft af arealerne mellem husene.

Læs mere i pressemeddelelsen om kåringen af arkitektkonkurrencens vinder

Læs mere om AAB’s nybyggeri- og boligforbedringsprojekter