Ramt af corona-kuller?

Her er fem råd, der kan hjælpe


Hvis du blev lidt træt og modløs, da statsminister Mette Frederiksen i slutningen af oktober meldte nye restriktioner ud? Så er du ikke alene.

De fleste havde nok set frem til en vinter, hvor vi igen kunne tage til en fodboldkamp, få et kram eller tage en tur i byen med vennerne. Men sådan skulle det altså ikke være. I stedet er der igen kommet nye restriktioner – og for mange betyder det, at vi går en lang og mørk vinter i møde uden de små lyspunkter i hverdagen, der er med til at holde humøret højt.

Mange sidder derfor med en følelse af at være godt og grundig træt af det hele – og en følelse af slet ikke at kunne overskue de kommende måneder.

Heldigvis er der ting, du kan gøre for at slippe med tankemylderet og dine bekymringer. Vi bringer her nogle af de bedste tips og råd mod corona-kuller:

 

Sollys
Nyhedsforbrug

 

Familie

 

Dyrk motion

 

Spis sundt

  1. Få sollys
    Det er mørkt om morgenen, når du står op, og mørkt når du kommer hjem fra arbejde. Og alt derimellem er typisk lidt gråt og vådt. For mange danskere betyder skiftet i vejret et tilsvarende skifte i humøret. Sørg derfor for at få godt med sollys, luk dagslyset ind i din lejlighed og spis ekstra D-vitamin eller køb en lysterapilampe.


  2. Begræns dit nyhedsforbrug
    Det er vigtigt at holde sig orienteret og følge med i, hvad der sker rundt om i verden og vores egen lille andedam, men det kan også blive for meget. Den konstante strøm af nyheder og statistikker om indlagte og dødsfald kan fastholde dig i en konstant alarmtilstand. Derfor er det en god idé at begrænse dit nyhedsforbrug, så angsten ikke løbende næres. Prøv f.eks. at lave en regel om, at du kun tjekker nyheder om morgenen og undlader at gøre det resten af dagen.



  3. Se dine allernærmeste
    Selvom vi bør begrænse vores sociale omgang med andre, er der ingen tvivl om, at socialt samvær er vigtigt for vores mentale sundhed. Prioritér derfor nogle få personer og lav nogle hyggelige aktiviteter sammen. Ring til hinanden, hvis I ikke kan mødes. Og husk at tale om andet end corona, når I er sammen.




  4. Kom ud i naturen
    Coronapandemien betyder for rigtig mange danskere hjemmearbejde – og hvis du er én af dem, så bevæger du dig måske også væsentlig mindre end normalt. Væk er den daglige cykeltur hen til toget og gåturen frem til arbejdspladsen. Derfor er det ekstra vigtigt, at du husker at få frisk luft og ikke bare bliver siddende indenfor. De få skridt, du tager fra soveværelset og hen til din arbejdsplads i stuen eller køkkenet, tæller nemlig ikke rigtigt med nogle steder. Så gå eller løb en tur, dyrk motion. Din krop har brug for det!


  5. Spis sundt og sov godt
    Udover motion er det også vigtigt at passe godt på din krop. Sund kost og en god nats søvn er med til at holde dig i fysisk og psykisk topform. Spis derfor varieret og sundt og hav gode søvnvaner.