Hvordan din bolig skal istandsættes ved fraflytning, afhænger af, hvilken type vedligeholdelsesordning (A eller B) din boligafdeling har valgt. Stort set alle AAB's boligafdelinger benytter sig af vedligeholdelsesordning A, som betyder, at AAB står for at sætte boligen i stand til næste beboer, når fraflytningssynet er gennemført, og du har afleveret dine nøgler.
Kun en enkelt AAB-afdeling følger vedligeholdelsesordning B, som betyder, at det er den næste lejer, der står for istandsættelsen med dækning af udgifter fra afdelingens vedligeholdelseskonto.
Fælles for både A- og B-ordningen er, at det er beboeren, der skal betale, hvis der er tale om misligholdelse af boligen.
Straks efter synet indhenter afdelingen priser hos håndværkerne på, hvad det vil koste at sætte boligen i stand. Grundlaget for at indhente priserne er vurderingsinspektørernes rapport, som viser hvilke håndværksmæssige arbejder der skal til for at bringe boligen i den stand, som er vedtaget din afdelings i vedligeholdelsesreglement.
Du vil modtage et brev fra AAB, som oplyser dig om, hvad vi forventer det vil koster at sætte boligen i stand. Den endelige flytteafregning må højest overskride denne anslåede udgift med 10 procent.
Læs mere om vedligeholdelse